THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Po akci k příležitosti natáčení pořadu Ladí Neladí pro ČT jsem požádala o rozhovor Reného Blahušiaka, kytaristu a zpěváka slovenského deathmetalového tria DEMENTOR, který by se dal považovat jako jediný ze zbrusu nové sestavy, za stálého člena. Jako kapitán neopustil potápějící se loď v jejímu boji s bouří a prozatím úspěšně, za podpory nové sestavy, nabírá opět svůj kurz a neúnavně vyhlašuje radikální válku církevní, žel nezničitelné mašinérii, kde vězí skrytá hrozba ...
Nebudu to dlouze protahovat, dlouho jsme se neviděli a všimla jsem si, že došlo skoro od základu ke změně sestavy...
Ano, měli jsme velké problémy se sestavou, odešel kytarista, basák a záhy i bubeník. Nejvíc jsem se obával ztráty bubeníka, protože najít kvalitní náhradu je velmi těžké.
A co bylo příčinou jejich odchodu? Odlišnost názorů na tvorbu kapely?
Bylo to jednak z důvodů lidské stránky, kytaristu už deathmetal prostě přestal bavit, teď už ho asi ani nehraje. V případě basáka to bylo stejné. Současná sestavu tedy tvoří kromě mě Rasťo Schmogner - voc., bass, Rasťo Petrovič - bicí.
Doufám, že vám to dlouho vydrží v této sestavě. Přirozeně se tě zeptám, jestli po řadovce "Enslave The Week" (2001) je na cestě nový materiál a co od něj můžeme očekávat?
Samozřejmě, nový materiál skládáme, ale v současné době se opíráme především o koncertní materiál a zatím to jd výborně. Na jaře 2003, pokud nenastanou nějaké potíže, tak v létě, bychom chtěli jít do studia natočit novou desku. Bude rychlá, nečo mezi deskami „The Art Of Blasphemy“ a „Enslave The Week“, ovšem musí mít tu nejlepší produkci.
Na dřívějších počinech jsi skládal převážně ty hudbu a texty, teď je v kapele nová krev, necháš klukům prostor se vyjádřit, aby tvorba jednoznačně nenesla tvůj individuální rukopis?
Nemyslím, že bych při tvorbě někoho někdy omezoval ...
... ne, tak jsem to nemyslela. Jako omezování, bývalý spoluhráči neměli dostatek inspirace nebo se jim nechtělo skládat?
... ha, ha, ne že by se jim nechtělo skládat. Pravda je, že jsem na předešlých výtvorech měl převážný podíl já, ale to se momentálně změnilo, neboť většinu dosavadních nápadů přináší Rasťo - bass a začíná mě při tvůrčí činnosti trochu předbíhat. Vzhledem k mé pracovní vytíženosti mi to i celkem vyhovuje a jsou to dobré nápady ... (to zrovna v této chvíli René moc nevnímá, neboť basák Rasťo se úpěnlivě snaží přibít ke stropu hotelového pokoje nějakou stoličku....ha, ha... to je hlína!)
Rasťo zdráví ... „Ahoj mami“(doufám, že ten rozhovor bude taky číst) ... jo, zpět k otázce, na textech se bude mimo jiné podílet i jeden kámoš z kanadského fanzinu Necrocult (??? Snad jsem to slyšela i přes svojí částečnou hluchotu dobře-pozn.). Určitě bude nové album nejlepší v celé naší historii!!! A co se chystá do budoucna, basák Rasťo se pořád snaží přibít tu stoličku na strop. ha, ha.
No, nepodařilo se mu to naštěstí, to bychom museli pak na recepci vysvětlit.A vyjde další kotouč u labelu Osmose productions???
Ano, u Osmose máme smlouvu na 2 alba, toto bude druhé.
Neuvažovali jste nabídnout ke znovuvydání některé straší materiály?
Je možné, že by se naše nějaké starší demo objevilo na některé další desce jako bonus, ale o znovuvydání neuvažujeme ani my, ani firma.
Jste s prací Osmose spokojeni?
Samozřejmě jsme s nimi spokojeni, ale firma momentálně prožívá špatné období, co od nich odešli takové kapely jako MARDUK nebo IMMORTAL aj. známější tahouni.
Takže se dá říct, že jste zůstali jen vy, né? Neovlivní to práci firmy pro vás?
Osmose produkuje v současné době spostu mladých kapel, nemůže si dovolit tolik vrážet do promotion, ale v případě DEMENTOR byla podpora z jejich strany velká, koncerty si zatím sháníme sami.
Na starších albech se na textech kromě tebe podílel i Juraj "Immortal" Haríň z Immostal Souls productions a Peter Hasselbrack. Komlexně se texty neustále dotýkají z velké části kritikou na křesťanství, ostatní témata jsou tršku gore. Přibliž trochu podstatu textů na daná témata...
Je to vyjádření vlastního názoru, nesouhlas s praktikami církve, tyto praktiky církev považuje za samozřejmé. DEMENTOR má na toto úplně jiný názor. Texty s gore tématikou? Těm já osobně neholduji.
Noo, z dob minulých byla církev (jakéhokoliv vyznání) podle mě vždy organizace, která nutila lidi, ve jménu boha, pod pohrůžkami a jejich následnými tresty, dobrovolně, či nedobrovolně (to spíš) víru přijímat, zříkat se vlastní svobody, jak jinak, než ve jménu boha. V podstatě to byla a stále je jen politika, ale dnes, v našem demokratickém uspořádání ústava praví, že každý má právo svého svobodného vyznání. Jak na celou věc pohlížíš ty?
Já to vidím tak, že církev se na Slovensku dostává do pozice, kdy je strašně mocná. Za posledních 10 let její síla stoupla a jejich moc má tendenci zvrhnout dění na svojí stranu ve svůj prospěch. Patrné je to i v Itálii, Rakousku. No a když se jim dostává prostor, chce za každou cenu víc a víc. Je to chamtivost a lidé jim důvěřují.
Nemyslíš, že ta důvěra spočívá v lidské naivitě a potřebě něčemu věřit?A když se neoddám víře v boha, shořím v pekle (sakra, to je ale kravina-pozn.)?
Je to možné, že je to lidská blbost, ale nemůžu sám za sebe říct, že jen já jediný o tom přemýšlím rozumně.
Takže je to v podstatě politika, souhlasíš se mnou?
S tím souhlasím. Je to skrytá hrozba, která se snadno může dostat k moci ...
God Defamer (2004)
Enslave The Weak (2001)
The Art Of Blasphemy (1999)
Kill The Thoughts On Christ (1997)
The Church Dies (demo) (1994)
Morbid Infection (demo) (1993)
Extinction Of Christianity (demo) (1992)
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.